Перспективи наукової і викладацької діяльності у сфері громадського здоров’я
Сфера громадського здоров’я стає дедалі більш актуальною в сучасному світі.
Відтак, вона потребує не тільки фахівців-практиків, а й тих, хто займатиметься науковою роботою, поглиблюючи теоретичні знання та проводячи наукові дослідження. Крім того, розширення набору на спеціальність «Фахівець з громадського здоров’я» потребуватиме все більше і більше профільних викладачів. Усе це дає підстави прогнозувати, що наукова і викладацька кар’єра у галузі громадського здоров’я є перспективним напрямом.
Дослідження у сфері громадського здоров’я
Дослідження у сфері громадського здоров’я поділяються на практичні і наукові. Практичні дослідження збирають великий масив даних про стан здоров’я населення, поширення хвороб, умови життя людей і їх вплив на захворюваність, екологічну ситуацію тощо. Науковий аналіз дозволяє робити прогнозні висновки з даних практичних досліджень.
Актуальними науковими напрямами є вивчення особливостей та тенденцій популяційного здоров’я, його соціальних, економічних, поведінкових, екологічних, медико-організаційних детермінант, що дозволило б розробити заходи контролю та управління цими детермінантами.
- Прогноз демографічної ситуації в умовах глобальної зміни демографічної архітектоніки, спричиненою війною, підвищенням смертності і масовим відтоком населення у вимушену еміграцію
- Моделювання можливих варіантів покращення демографічної ситуації;
- Вивчення індексу глобального здоров’я населення в Україні і його інтеграція у світові показники
- Вивчення причин смертності дітей та працездатного населення з метою формування таких завдань і політик громадського здоров’я, які знизять негативні показники
Інституції, які проводять дослідження
Практичні і наукові дослідження у сфері громадського здоров’я проводять наукові і навчальні інститути, а також виконавчі структури урядової вертикалі громадського здоров’я.
Так, Національна служба здоров’я України, Центр громадського здоров’я і його регіональні структури є основними замовниками і виконавцями практичних досліджень.
Фундаментальні наукові дослідження проводить Інститут громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва Національної академії медичних наук України.
Наукові дослідження також проводяться на базі навчальних закладів – наприклад, в Ужгородському національному університеті, Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця, Національному університеті охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, Національному університеті «Києво-Могилянська академія», де функціонує Школа громадського здоров’я європейського зразка.
Фахівці для проведення досліджень
Експерти відзначають гостру нестачу фахівців у галузі громадського здоров’я. Відтак, ця спеціальність є дуже перспективною в кар’єрному плані на всіх трьох доступних рівнях здобуття вищої освіти: бакалавр, магістр, доктор філософії.
Вищі навчальні заклади України пропонують відповідні освітні програми. Навчання громадському здоров’ю з базового – бакалаврського – рівня дає широкі можливості для випускника і більші підстави для здобуття наукового ступеня. Разом з тим, освітня система України передбачає вступ на магістратуру за фахом громадського здоров’я і на основі іншої, немедичної бакалаврської освіти. Аспірантура в галузі громадського здоров’я теж стає затребуваною і доступна в багатьох закладах вищої освіти України та наукових інститутах: наприклад, в Національному університеті «Острозька академія», Національному університеті охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, Інституті громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва НАМН України, Національному університеті “Києво-Могилянська академія”.
Потреба у викладачах курсу громадського здоров’я
У зв’язку зі зростанням популярності спеціальності 229 «Громадське здоров’я» заклади вищої та фахової передвищої освіти потребують великої кількості викладачів. Нині галузь відчуває великий дефіцит таких кадрів.
Розпочати викладацьку кар’єру у галузі громадського здоров’я можна відразу після здобуття кваліфікації магістра на молодших викладацьких посадах. Ступінь доктора філософії після закінчення аспірантури дає значно ширші кар’єрні можливості і доступ до вищих викладацьких посад. Порівняно з коледжами університети більше зацікавлені у працевлаштуванні викладачів зі ступенем доктора філософії.
Цінність викладача громадського здоров’я вимірюється не лише здобутою освітою, але й практичним досвідом. Оптимальним є поєднання викладацької діяльності із практичною. Велика кількість міжнародних проєктів, а також розширення урядової структури громадського здоров’я дає можливість працювати одночасно і викладачем, і практиком.